fa

POE تکنولوژی است که امکان انتقال برق را روی کابل های شبکه امکان پذیر می سازد. به عنوان مثال دوربین های تحت شبکه (IP Camera) در هنگام نصب به دو اتصال نیازمند هستند. اول یک اتصال شبکه ، برای انتقال داده به منظور ضبط ویدیو و دوم یک اتصال برق برای تامین قدرت الکتریکی ای که دوربین نیاز دارد. حال اگر دوربین با استاندارهای POE سازگار باشد، فقط نیازمند به اتصال شبکه می باشد، زیرا تغذیه مورد نیاز خود را از کابل شبکه دریافت می کند.

مزایای استفاده از استانداردهای  POE  به شرح زیر می باشد:

  • ذخیره کردن زمان و هزینه: کاهش زمان و هزینه های کابل کشی برق با توجه به اینکه استانداردPOE  در هر محلی می تواند قرار داده شود، این فناوری اجازه می دهد که تجهیزات شبکه بر روی سقف ها یا دیوارهایی که دسترسی به پریز های برق به آسانی امکان پذیر نمی باشد نصب شوند.
  • انعطاف پذیری: بدون محدود شدن به وجود منبع برق، وسیله هایی مانند دوربین های IP و اکسس پوینت های بی سیم وIP-hone  می توانند در هر محلی که مورد نیاز است و کابل کشی شبکه وجود دارد قرار داده شوند.
  • ایمنی: تامین برق POE هوشمند می باشد و به گونه ای طراحی شده اند که تجهیزات شبکه را از نوسانات برق (Over Load  And Under Powering) و یا کابل کشی برق غیر استاندارد محافظت می کند.
  • قابلیت اطمینان: بجای اینکه برق مورد نیاز تجهیزات موجود توسط تعداد زیادی آداپتور تامین گردد، متوسط استانداردهای POE از یک منبع تغذیه متمرکز و واحد که سازگار با استانداردهای جهانی می باشد تامین می شود. همچنین می توان توسط یک منبع تغذیه اضطراری به عنوان منبع پشتیبان استفاده کرد و تجهیزات را برای خارج کردن از مدار شبکه و یا راه اندازی مجدد از راه دور کنترل نمود.
  • مقیاس پذیری: قدرت و امکاناتی که در شبکه در اختیار شما قرار داده می شود به گونه ای است که نصب، راه اندازی و گسترش شبکه ارتباطی شما بسیار ساده و موثر امکان پذیر شود.
  • تعمیر و نگهداری آسانتر

 

کاربردهای :POE

POE کاربرد های بسیاری دارد، اما سه حیطه اصلی و کاربردی آن عبارت است از:

  • دوربین های تحت شبکه دیجیتال (IP-camera)
  • اکسس پوینت های وایرلس (Access point)
  • تلفن های تحت شبکه (IP-phone)  

برای مجهز کردن شبکه به سیستم POE دو راهکار به شرح زیر وجود دارند

1- استفاده از سوئیچ شبکه POE: سویئچ POE  به سویئچ شبکه ای گفته می شود که به صورت پیش فرض POE injector درون آن تعبیه شده است. بقیه ی تجهیزات تحت شبکه به صورت معمولی  به سوئیچ متصل می شود و سویئچ مشخص می کند که آیا آنها با POE سازگار هستند یا نه، سپس برق مورد نیاز را به صورت اتوماتیک فراهم می کند. سویئچ های POE  میتوانند برای هر وسیله ای مناسب باشند و مورد استفاده قرار گیرند. این سویئچ ها از رده غیر مدیریتی، کم هزینه، با تعداد پورت کم  تا سوئیچ های مدیریتی، رک مونت با تعداد پورتهای بالا قابل استفاده و موجود می باشند.

2- اینجکتورهای POE (POE injector): منبع تغذیه ی POE یا به عبارتی یک سخت افزار می باشد که با ورود کابل شبکه به دستگاه ، خروجی آن را به صورت POE صادر می کند. اینجکتور POE میتواند برای شبکه های محلی (LAN) ای که نیازمند به POE است، استفاده  شود.زمانی POE  injector بجای سویئچ POE در شبکه استفاده می شوند که تعداد محدود و معدودی پورت POE در شبکه لازم باشد . به طور مثال شبکه ای که نیاز به یک یا حد اکثر 2 عدد پورت POE دارد منطقی نیست از سویئچ 5 یا 8 پورت POE استفاده گردد و بهتر آن است از راه کار  POE  injectorاستفاده گردد. اینجکتور های POE از واحدهای رک مونت مولتی پورت تا Single پورت های کم هزینه موجود هستند.

استاندارد های IEEE معروف POE  در شبکه های کامپیوتری شامل دو استاندارد زیر هستند:

  • IEEE 802.3af (POE): Minimum 44 V DC 350 mA 15.4 W
  • IEEE 802.3at (POE+): Minimum 44 V DC 580 mA 25.5 W
  • Other
     

سایر POE های خارج استاندارد های فوق در ولتاژ های 5 و 12 و 24 نیز در بازار (جهت بعضی از تجهیزات وایرلس outdoor یا سایر تجهیزات شبکه نیز) وجود دارد.

در دوربین های تحت شبکه از استاندارد IEEE 802.3af برای تغذیه دوربین های مداربسته و تلفن های آی پی استفاده می شود و از استاندارد IEEE 802.3at برای دوربین های گردان PTZ که نیاز به تغذیه با قدرت بالاتر دارد استفاده می شود.

در تکنولوژی POE ، به دو جفت از چهار جفت کابلی که برای انتقال داده میباشد ، جریانی هم ارز و متعادل وارد میشود به طوریکه سوییج POE جریان را به جفت های انتقال وارد مینماید. این عمل توسط پین های 1-2 و 3-6 انجام می شود.

لازم به ذکر است در استاندارد 802.3at  IEEEسوئیچ هایی که هر پورت آن ماکزیمم بتواند توان 60 وات نیز تولید کند وجود داشته و برای تجهیزات خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.