fa

دوربین مدار بسته بی سیم انواع مختلفی دارد که اگر بخواهیم بر اساس نوع، آنها را بررسی کنیم، می توانیم آنها را به دو نوع بی سم و پکیج های بی سیم تقسیم بندی کنیم.

نوع اول دوربین های بی سیمی می باشند که مجزا از سخت افزار دیگری در محل نصب شده و با استفاده از کارت حافظه تصاویر را ذخیره می کند. این دوربین ها دارای اپلیکیشن بوده که می توان تصاویر را بر روی موبایل مشاهده کرد. برای استفاده از این دوربین ها کافی است برق آن را تامین کرده و شبکه اینترنت به آن متصل نماییم. معمولا این دوربین ها در سایز های کوچک و از جنس پلاستیک تهیه می شود که اکثر قابلیت های سیستم های مداربسته مانند صدای دوطرفه، میکروفن، قابلیت چرخش، مادون قرمز و پشتیبانی از مموری کارت تا ظرفیت های 128 گیگ را دارند.

در نظر داشته باشید در نسل های پیشرفته این دوربین ها امکانات دیگری مانند 360 درجه بودن لنز و یا پشتیبانی از سیمکارت 4G جهت فراهم کردن اینترنت دیتا به آنها اضافه شده است و کافی است برای راه اندازی، برق مورد نیاز آن را تامین کرد.

موارد استفاده از این دوربین ها اتاق های بچه، داخل ماشین و یا مکان های کوچکی که نمی خواهیم برای آنها هزینه کرد می باشد. تصاویر زیر تعدادی از این دوربین ها را نشان می دهد.

 

رومیزی

180درجه سقفی

180درجه رو میزی

 

نوع دوم پکیج های بیسم می باشد که شامل دوربین بیسم و دستگاه ضبط تصاویر بی سیم می باشد. درواقع این مدل دقیقاً مشابه یک پک سیستم مداربسته بوده که فقط رسانه انتقال دیتا در آن وایرلس می باشد. در بسته آنها ملزوماتی که برای نصب یک سیستم مدار بسته مانند دستگاه رکوردر، دوربین، آداپتور، هارد و ... نیاز داریم موجود می باشد.

دوربین و رکوردر در این نوع تحت شبکه وایرلس با استاندارد 802.11 یا همان Wifi کار می کند که در بستر شبکه های کامپیوتری وایرلس اقدام به کد گزاری و ارسال سیگنال تصویر می نماید.

امروزه این دوربین ها در ابعاد و اشکال dom,bullet و  speed domeبا امکانات و قابلیت های مختلف مانند بهره مندی ازP2P  ، پردازش تصویر، تشخیص حرکت، درگاه حافظه جهت ضبط تصاویر بصورت لوکال به همراه ضبط همزمان صدا ، اتصال به کارت شبکه بصورت سیمی و وایرلس، بلند گوی داخلی جهت ارتباط دو طرفه، قابلیت گردش و جابجایی لنز دوربین و بسیاری از امکانات دیگری که موجب محبوب شدن این دوربین ها در حال حاضر شده است ساخته می شود.

برای نصب و اتصال دوربین به دستگاه رکوردر کافیست دوربین ها را در محل مورد نظر با رعایت فاصله دوربین تا nvr نصب کرده و منبع تغذیه آن را وصل نمایید سپس وارد منوی کانفیگ nvr شده و سیگنال های وای فای نزدیک را جستجو کنید و دوربین ها را به دستگاه اضافه نمایید تا تصویر آن را دریافت کنید. به همین راحتی می توانید در بستر شبکه داخلی خود به تصاویر دوربین مدار بسته تحت شبکه خود دسترسی داشته باشید. برای دیدن تصاویر در بستر اینترنت می بایست به دستگاه رکوردر نیز اینترنت متصل کرد تا به راحتی بتوانید روی موبایل خود تصاویر را مشاهده کنید.در زیر نمونه ای از این پک های آماده ملاحظه می نمایید.

دوربین های مدار بسته وایرلس قابلیت ارسال همزمان صدا و تصویر را دارند که می توانند تصاویر بسیار مناسب در کنار صدای با کیفیت را برای شما ارسال کنند. شاید تنها نکته ای که در مورد این دوربین ها وجود دارد امنیت ارسال تصاویر است که باید برای دوربین های خود کلمه عبور ایمن را تعیین کنید. در غیر اینصورت ممکن است خطر هک شدن تصاویر شما را تهدید کند. استفاده از سیستم های مدار بسته مزیت و معایبی دارد که در زیر به آنها می پردازیم:

مزیت ها:

  1. راحتی و سرعت بالا در نصب
  2. قابل نصب در هر محلی بدون توجه به امکان یا عدم امکان سیم کشی نصب
  3. عدم دسترسی مستقیم به کابل شبکه و قطع کردن آن
  4. کاهش هزینه های کابل کشی و داکت کشی
  5. جابجایی راحت دوربین و دستگاه

 

معایب:

  1. داکت کشی برای کابل برق دوربین که نیاز مند منبع تغذیه است
  2. محدودیت در تعداد و کیفیت دوربین ها به دلیل کمبود پهنای باند در شبکه های وایرلس
  3. در صورت استفاده از باتری برای تغذیه دوربین ها، هزینه و مدیریت آن وقت گیر و هزینه بر می باشد.
  4. سیگنال خروجی دوربین های مداربسته بی سیم خیلی قوی نیست. به همین جهت موانع مخوصاً موانع فلزی می توانند به شدت این سیگنال را کاهش دهند.
  5. اگر دوربین های مداربسته بی سیم در فضای بیرونی نصب شده باشند در هوای بارانی سیگنال دوربین ها با کاهش رو به رو خواهد بود.
  6. به طور کلی کیفیت تصویر دوربین های مداربسته بی سیم تا حد زیادی محدود است چراکه مقدار اطلاعات قابل انتقال از طریق سیگنال های رادیویی نمی تواند خیلی زیاد باشد.
  7. نویز سیگنال در طول مسیر بر روی تصویر شما تاثیر دارد.
  8. امکان تهیه این دوربین ها با انواع لنزها خیلی سخت است و معمولا با لنزهای فیکس 3.6 میلی متر ساخته می شوند.
  9. سیگنال بیشتر این دوربین ها در طول موج 2.4GHz انتقال می یابد. این سیگنال همپوشانی زیادی با سیگنال های تجهیزات مختلف مخابراتی دارد که بر روی تصویر شما تاثیر می گذارد.
  10. تصاویر فرستاده شده از طرق دوربین های مداربسته بی سیم تقریبا کدگذاری نشده و می توان گفت هرکسی با استفاده از یک گیرنده می تواند تصاویر را از دوربین های مداربسته شما دریافت کند که جنبه امنیتی دوربین مداربسته را به شدت زیر سوال می برد.