fa

دزدگیرهای بتا از Z4 تا Z7-GSM PLUS

سیستم های دزدگیر اماکن به طور فزاینده ای در منازل شخصی، ویلا، ادارات، فروشگاه ها و سایر مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها به عنوان عضو مهمی از تجهیزات استاندارد به ویژه در فروشگاه ها، انبارها نیز تبدیل شده اند. این سیستم ها همچنین برای استفاده در جواهر فروشی ها، موزه ها و برای محافظت از نقاشی ها و مجسمه ها در گالری های هنری و همچنین برای تشخیص دسترسی های غیرمجاز مناسب هستند. یکی از پشگامان طراحی و تولید در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی شرکت بتا صنعت ایلیا می باشد و از ابتدا با تکیه بر دانش فنی و ابتکار مهندسین خود، مدل های مختلفی از دزدگیر اماکن را طراحی و روانه بازار کرده است.

در ادامه مطلب مروری بر تاریخچه دزدگیرهای طراحی شده توسط شرکت بتا خواهیم داشت و در نهایت به بررسی تخصصی آخرین مدل های دزدگیر طراحی شده توسط شرکت بتا می پردازیم.

 

تاریخچه دزدگیرهای طراحی شده توسط شرکت بتا:

دزدگیر اماکن جز محصولات ریشه دار و قدیمی شرکت بتا می باشد و بر این اساس برند دزدگیر بتا به عنوان محصولی با کیفیت و شناخته شده از سوی مشتریان می باشد.

 

اولین دزدگیر اماکن بتا در سال 1392 توسط مهندسین شرکت بتا طراحی شد و دارای زون باسیم بود. قطعات آن به صورت دیپ و مجهز به سوئیچ آلفا بود. این مدل با ریموت های 2006 بتا کار می کرد و دارای LED های نشان دهنده وضعیت دزدگیر و زون ها، رله آزاد، دینگ دانگ، خروجی باتری، OUT- قابل برنامه  ریزی و  AUXبود.

دومین دزدگیر اماکن نیز دارای همین مشخصات بود اما قطعات آن از DIP به SMD تبدیل شدند همچنین دیپ سوییچی جهت فعال و غیرفعال کردن زون ها برروی آن تعبیه شد تا نیازی به لوپ کردن زون ها نباشد. علاوه بر این دارای خروجی LOG جهت ارسال گزارشات متنوع به تلفن کننده بود.                                                                               

دزدکیر Z4 بتا دزدکیر Z4 بتا با گزارش

 

 

 

سومین مدل دزدگیر بتا Z4-LF می باشد که زون Fire به آن اضافه شد و در واقع دارای 5 زون باسیم است. زون Fire جهت اتصال به سنسور دود در نظر گرفته شده و به صورت 24 ساعته فعال است.

چهارمین مدل دزدگیر بتا، مدل Z5 است که در آن نوع ریموت از مدل 2006 به ریموت های آنتن دار برد بلند تغییر یافت و قابلیت هایی مانند هشدار اعلام خرابی بلندگو، هشدار قطعی برق شهر و حفاظت مضاعف به آن اضافه شد.

دزدکیر Z4-LF بتا دزدکیر Z5 بتا

 

پس از این مدل تحول بزرگی در دزدگیرهای بتا بوجود آمد و آن هم تبدیل درب روی دزدگیر به پنل تلفن کننده بود. با توجه به ورود تلفن کننده های سیم کارتی (GSM) و تلفن کننده های خط شهری به سیستم های حفاظتی نیاز بود که در کنار هر دزدگیری یک تلفن کننده نیز به آن اضافه شود تا در زمان هایی که دزدگیر به صدا در می آید و اعلام سرقت می کند، تلفن کننده نیز کاربران را با ارسال پیامک و تماس تلفنی از وقوع آلارم مطلع سازد. به همین دلیل پکیج دزدگیر و تلفن کننده در یک محصول گنجانده شد تا راه اندازی و نصب آن سریع تر و راحت تر شود همچنین قیمت آن نیز در مقایسه با خرید یک تلفن کننده و دزدگیر مجزا مقرون به صرفه تر باشد.

 

پنجمین و ششمین مدل دزدگیر بتا یعنی مدل های Z5-GSM و Z5-LINE دارای این قابلیت می باشند. در این دو مدل مدار دزدگیر همانند مدل Z5 می باشد و تفاوتشان در پنل تلفن کننده است که پنل تلفن کننده Z5-LINE از طریق خط ثابت تماس می گیرد، اما پنل تلفن کننده Z5-GSM هم از طریق سیم کارت هم از طریق خط ثابت تماس می گیرد و با دستورات پیامکی و اپلیکیشن موبایل نیز قابل کنترل است.

دزدگیر Z5-Line و Z5-GSM بتا

 

اما هفتمین و هشتمین و نهمین مدل دزدگیر بتا به ترتیب دزدگیرهای Z7 و GSM-Z7-LINE , Z7 هستند و در ادامه به بررسی مشخصات و قابلیت های آن ها می پردازیم.

این مدل همانند نسل های قبلی خود خصوصیات مهم و کاربردی دزدگیر را داراست و همان طور که از نامش مشخص است دارای 7 زون با سیم است و نسبت به مدل پیشین 2 زون با سیم به آن اضافه شده است. همچنین در این مدل تغذیه باتری و مدار از هم تفکیک شده است تا به هنگام شارژ باتری، سایر قسمت ها دچار افت ولتاژ نشوند و جریان کافی هم برای تغذیه باتری هم تغذیه قسمت های دیگر تامین شود. در ادامه به تشریح ویژگی های بیشتر دزدگیر Z7 می پردازیم.

 

دزدگیر Z7 بتا دزدگیر Z7-Line بتا دزدگیر Z7-GSM بتا

 

مشخصات زون ها:

در ابتدا باید بگوییم منظور از اصطلاح پرکاربرد زون چیست؟

 به محل اتصال چشمی یا سنسور به دزدگیر زون گفته می شود. زون های دزدگیر در حالت عادی باید توسط سنسورها در حالت بسته (Normal close) باشند و هر زمان که سنسور تحریک شود مدار زونی که به آن متصل است باز می شود.

در دزدگیر Z7 از این 7 زون با سیم:

  • زون 1 زون دینگ دانگ (CHIME) است که با فعال کردن این قابلیت اگر دزدگیر در مد غیر فعال قرار داشته باشد و شخصی از مقابل چشمی متصل به زون 1 عبور کند، اسپیکر داخلی دزدگیر یک بیپ می زند و ساکنین را از حضور شخص مطلع می سازد.
  • زون های 2 و 3 زون هایی هستند که قابلیت تعریف زون بی سیم برروی آن ها نیز وجود دارد و در صورت کد دهی چشمی بی سیم به دزدگیر به صورت اتوماتیک بر روی زون 2 کد می شود و قابلیت انتقال به زون 3 نیز وجود دارد. تعداد چشمی بی سیم قابل کددهی 10 چشم بی سیم منحصر به فرد است.
  • زون 4 زونی است که قابلیت تبدیل شدن به زون 24 ساعته را دارد و جهت اتصال به پدال اعلام خطر یا سنسور دود مناسب است.
  • زون 5 زون FIRE (اعلام حریق) است و همواره به صورت 24 ساعته فعال است و به آن سنسور دود متصل می شود.
  • زون های 6 و 7 زون های با سیم  ساده هستند.

 

دزدگیر اماکن Z7:

از خصوصیات مهم دزدگیر Z7 مدار شارژ باتری آن است که به صورت لحظه ای ولتاژ باتری را چک می کند تا در صورت فول شدن باتری، ولتاژ را از روی آن قطع کند و عمر باتری طولانی تر شود. مدار اسپیکر آن به صورت تمام پل طراحی شده است تا توان و ولتاژ مورد نیاز اسپیکر را جهت ایجاد صدای بلندتر تولید کند. تغذیه برد در برابر خرابی باتری و اتصالی ناشی از سیم کشی چشمی ها توسط دو عدد فیوز محافظت شده است. کارت گیرنده ساخته شده با قطعات مرغوب و با کیفیت احتمال خرابی و کم شدن برد ریموت را به صفر رسانده است. برد Z7 با استفاده از قطعات SMD تولید شده است. تعبیه دیپ سوئیچ 7 پین نیز موجب سهولت در فعال و غیرفعال کردن زون ها شده است و دیگر نیازی به جامپر کردن زونِ بدون استفاده نیست و با ON کردن دیپ سوئیچ هر زون، آن زون غیر فعال می شود.

 

دزدگیر اماکن با تلفن کننده خط ثابت  Z7-Line:

ترکیبی از دزدگیر Z7 و تلفن کننده خط ثابت است. این مدل دارای تمامی مشخصات و قابلیت های دزدگیر Z7 است و علاوه بر آن داخل درب دزدگیر یک تلفن کننده خط ثابت طراحی و جایگذاری شده است که تمامی تنظیمات تلفن کننده و وارد کردن شماره تلفن کاربران از طریق کی پد روی پنل امکان پذیر است.

ظرفیت دفترچه تلفن کننده 20 شماره تلفن است و حافظه ضبط پیام آن 30 ثانیه است.

تلفن کننده خط ثابت LINE دارای 2 حالت تحریک سطح و لبه است و تفاوت این 2 حالت این است که در حالت تحریک سطح هرگاه تحریک قطع شود، دستگاه ادامه اعلام وقوع آلارم را متوقف کرده و اقدام به شماره‌گیری بعدی نمی‌کند. اما در حالت لبه حتی اگر تحریک قطع شود، دستگاه با تمام شماره­های موجود در حافظه تماس می­گیرد.

از دیگر ویژگی های آن قابلیت تنظیم سیستم شماره‌گیری پالس و تن است.

یکی دیگر از مهم ترین قابلیت های آن تعریف رمز ورود اجباری یا Duress password است که با وارد کردن رمز ورود اجباری بدون متوجه شدن فرد خاطی، می توان حضور وی را به شماره تماس های موجود در حافظه اعلام نمود.

 

دزدگیر اماکن با تلفن کننده Z7-GSM:

کامل ترین پکیج دزدگیر امکان بتا Z7-GSM است که ترکیبی از دزدگیر Z7، تلفن کننده سیم کارتی (GSM) و تلفن کننده خط ثابت است. قسمت دزدگیری این مدل کاملا با مدل Z7 یکسان است و تمامی مشخصات آن را داراست. تفاوت آن با مدل های دیگر در پنل تلفن کننده اش است که مشخصات زیر را دارد:

  1. دارای 20 حافظه برای دفترچه تلفن
  2. قابلیت برقراری تماس و ارسال پیامک از طریق سیم کارت
  3. قابلیت پیگیری تماس های ناموفق از طریق خط ثابت
  4. دارای خروجی Log و امکان ارسال گزارش­های متنوع از وضعیـت دزدگیر، فعال و غیرفعال شدن دزدگیر، وقوع آلارم و ...
  5. تنظیم زبان پیامک فارسی یا انگلیسی
  6. امکان فعال و غیرفعال کردن دزدگیر به‌وسیله صفحه‌کلید
  7. امکان غیرفعال کردن موقت زون با سیم از طریق پیامک و نرم­افزار
  8. قابلیت ضبط پیام تا 30 ثانیه
  9. دارای سانترال با قابلیست مانیتور کردن سیستم­های حفاطتی اماکن در تعداد نامحدود
  10. دارای ساعت و تقویم شمسی و میلادی
  11. ذخیره و نمایش 200 گزارش ارسالی از دزدگیر به همراه ساعت و تاریخ
  12. ذخیره و نمایش 200 عملکرد کنترلی انجام‌شده با پیامک به همراه ساعت و تاریخ
  13. امکان نام‌گذاری برای 10 ریموت دزدگیر بتا
  14. امکان نام‌گذاری برای زون­های باسیم و بی­سیم دزدگیر بتا
  15. قابلیت تغییر رمز دستگاه از طریق نرم‌افزار
  16. قابلیت تعریف رمز ورود اجباری
  17. قابلیت شارژ سیم کارت از راه دور و از روی پنل
  18. قابلیت اتصال به خط ثابت

 

دزدگیر اماکن با تلفن کننده  Z7-GSM Plus:

Z7-GSM PLUS بتا دهمین دزدگیر ساخت بتا، دارای تمامی مشخصات مدل قبلی خود یعنی Z7-GSM است که یک عدد رله آزاد زمان پذیر جهت کنترل ادوات برقی دارد. همچنین این مدل دستگاه دارای باتری پشتیبان جهت حفظ زمان و تاریخ تنظیم شده است.از دیگر امکانات آن می توانیم به استعلام شماره ­های دریافت‌کننده پیامک وتماس از طریق پیامک و نرم ­افزار اشاره کرد.

 

دزدگیر Z-GSM Plus بتا