fa

دزدگیر سیم کارتی و اهمیت آن

دزدگیر سیم کارتی و اهمیت آن

امروزه با گسترش شهرنشینی و تغییرات سبک زندگی مردم، همچنین کمتر شدن شناخت و آشنایی همسایه ها نسبت به گذشته، استفاده از سیستم های امنیتی و حفاظتی اماکن اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است به گونه ای که در تمامی اماکن مسکونی، ویلایی، تجاری، آموزشی و ... مجهز نمودن آن ها به سیستم نظارتی و حفاظتی به یک امری ضروری و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است و با نصب این سیستم ها حفاظت از جان افراد و دارایی های ارزشمند آن ها در خانه، اداره، محل کار یا ... در برابر تهدید سرقت دزدها و متجاوزین تضمین شود. از این رو سیستم های دزدگیر اماکن طی دو دهه ای که وارد صنعت شدند بسیار مورد استقبال و استفاده سازندگان ساختمان ها و مشاغل فروشگاهی قرار گرفتند و به همین دلیل با توجه به نوع نیاز مصرف کنندگان و نیاز به اقدامات پیش گیرانه در مواقع ضرور، این دستگاه ها همواره در حال تغییر و تحول و به روز رسانی هستند. در حال حاضر سیستم های دزدگیر اماکن به سه دسته عمده تقسیم می شوند و هر کدام با توجه به نوع و شرایط مکان مورد نظر انتخاب و نصب می شوند:

  1. سیستم های دزدگیر اماکن ساده
  2. سیستم های دزدگیر اماکن با تلفن کننده خط ثابت
  3. سیستم های دزدگیر اماکن با تلفن کننده خط ثابت و سیم کارتی (هیبریدی)

در ادامه این مطلب به تشریح عملکرد هر کدام از این 3 دسته می پردازیم:

 

دزدگیر اماکن ساده:

این مدل اولین نسل از دزدگیرهای اماکن هستند و در اماکنی که صاحب یا نگهبان منزل، ویلا، مغازه و... همیشه در محل تحت حفاظت شده حضور دارند و در صورت وقوع آلارم صدای آژیر را به وضوح می شنوند، کاربرد دارند و انتخاب مناسب و مقرون به صرفه ای هستند. سازوکار این مدل دزدگیرها بسیار ساده است بدین صورت است که پس از تشخیص حضور فرد غیرمجاز در محیط تحت حفاظت سنسورها و چشمی ها با ارسال فرمان از آن ها به دزدگیر، در صورتی که دزدگیر در مد فعال قرار داشته باشد، با به صدا در آوردن آژیر و بلندگو ساکنین و همسایه ها را مطلع می سازد و موجب ترس و فرار دزد می شود.

 

دزدگیر اماکن با تلفن کننده خط ثابت:

این مدل ترکیبی از دزدگیر و تلفن کننده خط ثابت است و عملکرد آن بدین صورت است که در هنگام ورود افراد غیرمجاز به محیط تحت حفاظت دزدگیر، مانند دزدگیرهای معمولی با صدای آژیر و بلندگو ساکنین را مطلع می سازد و سارقین را فراری می دهد اما همزمان نیز از طریق تلفن خط ثابت با مخاطبینی که شماره تماس آن ها از قبل در حافظه دستگاه ذخیره شده است تماس می گیرد و یک پیام صوتی را پخش می کند تا از طریق تماس تلفنی آن ها را هم از وقوع اتفاق آگاه سازد. این مدل دزدگیر اماکن نیز در فضاهایی که دائما اشخاص در محل تحت حفاظت حضور ندارند و دسترسی به خط تلفن ثابت نیز دارند، نصب می شوند. همچنین در مناطقی که آنتن دهی تلفن همراه کم است گزینه مناسبی می باشند.

 

دزدگیر اماکن با تلفن کننده خط ثابت و سیم کارتی (هیبریدی):

در بحث سیستم های امنیتی اقدام سریع در هنگام سرقت یک اصل مهم است و همواره سیستم های امنیتی و حفاظتی به محض وقوع سرقت با هشدار دادن به افراد مجاور نسبت به در خطر افتادن امنیت، واکنش سریع ساکنین را تسهیل می‌کنند. اما در مواقعی که افراد در محل حضور ندارند (به عنوان مثال در تعطیلات عید به مسافرت رفته اند، در طول روز سرکار هستند، مغازه یا فروشگاهی دارند که شب ها کسی در آنجا حضور ندارد، ویلایی دارند که گاهی اوقات به آن سر می زنند و...) و کسی نیست که صدای آژیر را بشنود، همچنین غیر از عدم حضور ساکنین و نگهبانان ممکن است که سارقین محل مورد نظر را مدتی تحت نظر قرار داده باشند و پیش بینی وجود دزدگیر را کرده باشند در نتیجه مطمئنا قبل از حضور در محل، سیم های بلندگو و سیم های تلفن خط ثابتی که به دزدگیر متصل است را قطع خواهند کرد. در این صورت هیچ گاه افراد از سرقت رخ داده شده مطلع نخواهند شد!

دزدگیر اماکن بتا

به همین علت جدیدترین نوع از دزدگیرهای اماکن یعنی دزدگیرهای اماکن سیم کارتی طراحی و روانه بازار شدند. این دزدگیرها علاوه بر دارا بودن قابلیت های دو مدل قبلی مجهز به یک ویژگی بسیار مهم و کارآمدی شده اند و آن هم برخوداری از ماژول های سیم کارتی (GSM Module) است که با استفاده از این ماژول ها قابلیت ارسال و دریافت پیامک، برقراری تماس تلفنی از طریق سیم کارت، قابلیت انجام تنظیمات با اپلیکیشن از راه دور، قابلیت درخواست کمک بدون به صدا درآمدن آژیر و بسیاری از قابلیت های کاربردی و پر مصرف دیگر به آنان اضافه شد. این سیستم ها به قابل اعتمادترین و بالغ ترین شبکه تلفن همراه (GSM) متکی است تا بتواند به صورت لحظه ای و آنلاین وضعیت مکان تحت حفاظت را روی صفحه تلفن همراه به صورت پیام کوتاه یا تماس تلفنی منعکس کند.

دزدگیر اماکن بتا با تلفن کننده

عملکرد سیستم های دزدگیر اماکن سیم کارتی بدین صورت است که در هنگام ورود فرد غیرمجاز دزدگیر با صدای آژیر و بلندگو هم ساکنین را مطلع می سازد هم اینکه موجب دست پاچگی و فرار سارقین می شود. و همزمان در پشت پرده نیز از طریق پیامک و تماس تلفنی مخاطبینی که شماره تماس آن ها از قبل در حافظه دستگاه ذخیره شده است را از اعلام خطر و علت آن آگاه می سازد. در این صورت حتی اگر سیم بلندگو و تلفن خط ثابت هم قطع شده باشد، باز هم کاربران ثبت شده در حافظه سیستم دزدگیر از وقوع اتفاق با تمام جزئیات آن مطلع خواهند شد. سپس می توانند سریعا با پلیس تماس بگیرند تا در محل حضور یابند و اقدامات لازمه را انجام دهند. یکی دیگر از مزایای استفاده از دزدگیرهای سیم کارتی پیگیری تماس های ناموفق و تماس هایی که مشترکین به آن پاسخ نداده اند است. بدین صورت که مجددا با آنان تماس می گیرد و از این طریق تماس های ناموفق را پیگیری می کند.

 

مزایای دزدگیر سیم کارتی:

  1. اطمینان از برقراری تماس در صورت خرابی یا قطع شدن سیم تلفن خط ثابت از سوی شخص مزاحم
  2. قابلیت کنترل از راه دور دزدگیر با اپلیکیشن های موبایل
  3. دریافت گزارش های لحظه ای از اتفاقات رخ داده در محل توسط دزدگیر
  4. اطلاع از قطع و وصل شدن برق شهری به صورت اتوماتیک با دریافت پیامک
  5. قابلیت فعال و غیرفعال کردن دزدگیر از راه دور با ارسال SMS
  6. قابلیت درخواست کمک و اعلام سرقت در مواقع اضطراری (تهدید سارق برای غیرفعال کردن دزدگیر، سرقت از بانک، طلافروشی و...) از طریق ارسال پیامک با پنل دستگاه بدون به صدا درآمدن آژیر و مطلع شدن سارقین.
  7. قابلیت تغییر نام زون ها، ریموت ها، متن پیامک و ...

بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده و بررسی مدل های مختلف می توان نتیجه گرفت که، استفاده از دزدگیر های سیم کارتی به نسبت سایر سیستم های امنیتی و حفاظتی از بسیاری از جهات مطمئن تر و کارآمدتر است و همواره می توانند در هر شرایطی امنیت و آرامش خاطر بیشتری را برای افراد جهت حفظ دارایی و اموال آن ها ایجاد کنند.


تگها : لوپ دتکتور , سنسور لوپ , لوپ دتکتور بتا , سنسور حلقه