fa

اگر شما فکر می کنیدکه نظارت HD گام بزرگی به سمت جلو بوده، خود را برای تغییر دیگری در استانداردها آماده کنید. از CES 2015 و دیگر نمایشگاه های تجاری اخیر در سراسر جهان، اینگونه به نظر می رسد که معیار وضوح تصویری بعدی برای دوربین های مداربسته نظارت تصویری، 4k (برخی اوقات Ultra HD خوانده می شود) خواهد بود.

4k یک وضوح تصویری استاندارد در فیلم‌برداری است. دوربین مدار بسته 4k  یک تکنولوژی جدید برای دوربین ها می باشد که یک پتانسیل حقیقی در بازار است و می توانند شروع یک نسل از وضوح تصویر باشد.

این رزولوشن به این دلیل 4k نام‌گذاری شده است که در محور طولی آن 4000 پیکسل جای می‌گیرد.تعداد پیکسل‌های فرمت 4k چهار برابر فرمت فول اچ دی است. اما استاندارد UHD دقیقاً سایز 2160×3840 یا به اصطلاح 2160P است. در مقایسه با استاندارد قبلی QHD که 1440×2560 بود،4K دقیقاً سایز و عمقی ۲ برابر را دارا می‌باشد. وضوح این فرمت 4000 پیکسل در هر وضوح صفحه نمایش افقی است. به بیان دیگر، تعداد پیکسل‌های تلویزیون تمام HD را می‌توان در یک چهارم یک صفحه نمایش 4k جای داد. این امر از طریق به کارگیری تعداد پیکسل‌های بیشتر (8294400 پیکسل) برای ایجاد تصاویر واضح‌تر و با جزئیات بیشتر در مقایسه با نمونه‌های تمام HD میسر شده است.

اما 4K  مجموعه ای از سنسور های با کیفیت بالاست ، که دوربین را قادر می سازد تا 30fps عمل نماید که باعث افزایش چشمگیر کیفیت تصویر می گردد. همچنین این فن آوری با ترکیب Dsp  ها و سنسور های جدید این قابلیت را داراست که با حدود قیمتی سولوشن های 1080P در بازار های دوربین های مداربسته عرضه گردد ، که البته با فرمت تصویری بزرگتر و کیفیت بیشتری همراه است.

این افزایش کیفیت باعث افزایش قابلیت تحلیل ویدیو و همچنین افزایش محدوده تشخیص تا 2 برابر می گردد.

اکثر دوربین های مداربسته مگاپیکسلی فرمت تصویر ثابت 4:3 ارائه می دهند، هرچند دوربین مدار بسته HD با فرمت های 16:9 پوشش نظارت تصویری را به میزان زیادی بهبود بخشیده اند.

البته نیاز به ذکر نیست که استفاده از مانیتور با نسبت ابعاد 4:3 با یک دوربین مداربسته K4 بی معنی است. صفحه نمایشی با نسبت ابعاد 16:9 می تواند به راحتی تصاویر سایز D-1 با مقیاس 4 در 4 را نمایش دهد که این امر می تواند در مشاهده چندین دوربین مدار بسته به صورت همزمان بسیار مفید باشد.

زمانی که صحبت از رنگ کاربرپسند به میان می آید، دوربین مدار بسته 4k با اختلاف بالایی برنده مقایسه با دوربین مدار بسته مگاپیکسلی می شود. پیکسل ها در سنسورهای یک دوربین مدار بسته دیجیتال رنگ ها را آبی، سبز یا قرمز به صورت همزمان، ضبط می کنند. این بدان معناست که هر طرح بندی شبکه ای درهم آمیخته از دو پیکسل سبز، یک آبی و یک قرمز، خواهد بود و رنگ ها، با یک رنگ برای هر 4 پیکسل، در حین بازپخش استفاده خواهند شد.

دوربین مداربسته 4k پردازش سریعی از رنگ ها را همراه با رفع پرزها یا الگوهای اشتباه بر روی صفحه نمایش  نشان می دهند. دقت رنگ به ویژه زمانی که شما در صدد جمع آوری شواهد از فیلم ضبط شده و مدرک قانونی در دوربین مداربسته می باشید، بسیار مناسب می باشد.

یکی از بزرگترین مزایای دوربین مداربسته 4k سرعت فریم بالای آنها 30fps است. دوربین های مگاپیکسلی معمولا سرعت فریم هایی کمتر از این را ارائه می دهند که این امر بدان معناست که آدم خاطی می تواند بدون اینکه حتی قادر باشید شواهد عمل او را به دلیل سرعت فریم پایین ضبط کنید، از مغازه شما خارج شود.

دوربین مدار بسته باید لنزهای با کیفیتی داشته باشد تا قادر باشد انسجام تصویر را، به ویژه در زمان زوم کردن، در لبه ها حفظ نماید، همچنین باید موتور دیجیتالی داشته باشد تا بتواند تصاویر را پردازش کرده و رنگ های اشتباه و پرزها را بدون ایجاد تاری و تاخیر با حرکت های سریع حذف نماید. علاوه بر این، اندازه سنسورهای کیفیتی که نویز ها را محدود می سازند باید کمتر از 1 تا 1.5 اینچ باشد تا دوربین مداربسته قادر باشد به ارائه تصاویر با کیفیت عالی حتی در نور کم ادامه دهد.


گردآورنده:واحد IT