fa

تجربه هر انسانی در طول زندگی به او آموخته است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. یکی از راه های اصلی پیشگیری از سرقت و حفظ اموال و دارایی، نصب دزدگیر در خانه است. دزدگیر اماکن یک سیستم امنیتی و حفاظتی است که در صورت ورود افراد غیر مجاز به محوطه تحت حفاظت، ساکنین را از حضور آن ها مطلع می سازد و بدین صورت احتمال سرقت را در این اماکن نزدیک به صفر می رساند چرا که سارقین با شنیدن صدای آژیر دزدگیر دیگر وارد ساختمان نخواهند شد و محل را ترک خواهند کرد. بنابراین جهت حفظ امنیت و اموال خانه نیاز است که منزل شخصی، ویلا و محل کار را به یک سیستم حفاظتی دزدگیر مجهز سازیم تا به محض وقوع سرقت از آن مطلع شویم و اقدامات لازمه را انجام دهیم.

 

اساس عملکرد دزدگیرهای اماکن:

مبنای عملکرد، تشخیص و فرآیند اطلاع رسانی توسط اکثریت دزدگیرهای اماکن موجود در بازار یکسان است. بدین گونه که جهت اطلاع از حضور افراد غیر مجاز در محل مورد نظر نیاز است که ابتد نقاطی که امکان ورود افراد به آنجا وجود دارد توسط سنسورهای مختلف تحت دیده بانی قرار بگیرد. سنسورها انواع مختلفی دارند که با توجه به محل نصب و نحوه کارایی مورد استفاده قرار می گیرند، مانند سنسورهای تشخیص حرکتی PIR، مادون قرمز، وزنی، مگنت، دود، پدال، ضربه و ... . هر کدام از این سنسورها در صورت تشخیص حرکت یا تحریک شدن توسط المانی که به آن حساس هستند، یک فرمان برای دزدگیر ارسال می کنند و بدین صورت دزدگیر را از وجود یک اتفاق مطلع می سازند.

در صورتی که دزدگیر در حالت فعال (مسلح) باشد با دریافت این فرمان، با به صدا درآوردن صدای آژیر و بلندگو موجب ترس و فراری دادن سارقین می شود، همچنین ساکنین و همسایه ها با شنیدن صدای آژیر از احتمال خطر و سرقت مطلع خواهند شد. علاوه بر این ها در صورت وجود تلفن کننده یا استفاده از دزدگیرهای سیم کارت خور، اعلام خطر به شماره های ثبت شده در حافظه دستگاه با ارسال پیامک و تماس تلفنی نیز انجام خواهد شد.

 

اجزای سازنده سیستم حفاظتی دزدگیر اماکن:

یک پک کامل دزدگیر اماکن جهت بهره وری و عمکلرد مورد اعتماد می بایست شامل اجزای زیر باشد که در ادامه مطلب به اختصار عملکرد هر کدام از این اجزا را تشریح خواهیم کرد.

پکیج دزدگیر بتا

 

دزدگیر:

 

دزدگیر کاربردی ترین دستگاه در زمینه سیستم های حفاظتی است که مسئول برقراری امنیت، آرامش و حفظ اموال ارزشمند افراد در منزل و مغازه آن ها می باشد. برد اصلی دزدگیر که مرکز اصلی فرمان دهی است داخل یک قاب محکم قرار داده می شود و تمامی لوازم جانبی به آن متصل می شوند. دزدگیر معمولا برروی دیوار و نقاطی از اماکن که به آسانی قابل روئیت و دسترسی نباشد نصب می گردد.

نحوه واکنش این دستگاه نسبت به حضور افراد (تحریک شدن زون توسط سنسور متصل به آن) در سه مد مختلف از طریق ریموت کنترل قابل برنامه ریزی است:

  1. مد فعال (مسلح): با تحریک شدن هر کدام از سنسورها اقدام به آژیر کشیدن و اعلام خطر می کند.
  2. مد نیمه فعال (Stay home): فقط نسبت به تحریک سنسورهایی که در قسمت های خاصی از محل تحت حفاظت قرار دارند واکنش نشان می دهد و نسبت به تحریک سنسورهای دیگر عکس العملی ندارد. به عنوان مثال در زمان هایی که در منزل یا محل کار حضور داریم اما می خواهیم فقط نقاط مهمی مانند انبار، گاوصندوق، پارکینگ و ... تحت حفاظت باشند، کاربرد دارد.
  3. مد غیرفعال: افراد در محل تردد دارند و دزدگیر هیچ عکس العملی نسبت به تحریک سنسورها ندارد.

سنسورهای مختلفی از طریق ارتباط با سیم یا بی سیم به زون های دزدگیر متصل می شوند. در صورتی که دزدگیر در مد فعال قرار گرفته باشد با تحریک شدن هر کدام از سنسورها اقدام به آژیر زدن می کند و موجب ایجاد ترس و فرار سارق می شود. همچنین صاحب منزل و همسایه ها را از وقوع خطر آگاه می سازد.

 

تلفن کننده:

دستگاهی است که جهت تکمیل کردن فرآیند اطلاع رسانی در کنار دزدگیر اماکن استفاده می شود. تلفن کننده با دریافت فرمان از سوی دزدگیر در هنگام وقوع آلارم، با شماره تلفن هایی که از قبل در آن ذخیره شده است تماس می گیرد و پیام صوتی از پیش ضبط شده را پخش می کند. بدین صورت حتی اگر کسی در محل وقوع آلارم حضور نداشته باشد با دریافت تماس و پیامک از سوی تلفن کننده از اتفاق مطلع می شود. در حال حاضر بدلیل الزام نصب تلفن کننده در کنار دزدگیر، اخیرا بسیاری از دزدگیرها به صورت مجموعه ای کامل از دزدگیر و تلفن کننده طراحی می شوند و دیگر نیازی نیست تلفن کننده به صورت مجزا خریداری شود به جز در مواردی که دزدگیر از قبل خریداری شده و هم اکنون کاربر بخواهد آن را مجهز به تلفن کننده سازد. دستگاه های تلفن کننده در 3 مدل خط ثابت و سیم کارتی و هیبرید تولید می شوند.

تلفن کننده دزدگیر بتا

 

چشمی یا سنسور حرکتی:

حساس ترین و مهم ترین انتخاب در هنگام خرید تجهیزات سیستم های حفاظتی نوع، مدل و کیفیت سنسورها و چشمی ها است. چشمی ها همانطور که از نامشان مشخص است چشم و نگهبانان همیشه بیدار یک سیستم حفاطتی هستند و روئیت و تشخیص خطر به عهده این اعضای حیاتی است. چشمی ها بر اساس نوع اتصال به دزدگیر و نوع تشخیص شان به انواع مختلفی تقسیم می شوند و پرکاربردترین ها عبارتند از: چشمی حرکتی PIR ، دتکتور دود، مگنت درب وپنجره، شوک سنسور و... .

چشمی دزدگیر بتا

 

باتری پشتیبان:

شاید این سوال در ذهن شما هم بوجود آمده باشد که اگر سارق برق ساختمان را قطع کند چی؟ آیا دزدگیر خاموش می شود و دیگر آژیر نمی کشد؟ پاسخ این سوال این است که اگر هنگام نصب دزدگیر یک باتری هم داخل قاب آن بگذاریم هیچ وقت دزدگیر خاموش نمی شود و همواره اتفاقات را رصد می کند.

باتری پشتیبان یک عضو حیاتی در مجموعه های سیستم حفاظتی است و به هنگام قطعی برق چه به صورت اتفاقی یا از روی عمد، باتری پشتیبان است که وارد مدار می شود و دزدگیر و چشمی ها را روشن نگه می دارد تا زمانی که مجددا برق وصل شود. سلامت باتری یک امر بسیار مهم است و بهتر است حداقل هر ماه یکبار برق 220 ولت دستگاه را قطع کنید و از عملکرد باتری اطمینان حاصل کنید. بهترین گزینه برای دزدگیر باتری های قابل شارژ 12 ولت 4.5 آمپر هستند.

 

آژیر و بلندگوی خارجی:

خروجی دزدگیر، صدای آژیر و بلندگویی است که موجب فرار سارقین می شود و آن ها را از اقدام به سرقت باز می دارد همچنین ساکنین و همسایه ها را از اتفاق رخ داده مطلع می سازد. تفاوت آژیر و بلندگو در این است که آژیر برای ترساندن سارقین احتمالی در محیط های داخل ساختمان و مغازه های کوچک نصب می شود و با ولتاژ 12 ولت DC و جریان کمتری کار می کند. سطح صدای آژیر (siren) با واحد دسی بل (db) سنجیده می شود. اما بلندگو به دلیل اینکه صدای بسیار بلندی دارد در داخل راه رو، پارکینگ و حیاط جهت اعلام خطر به همه ساکنین و همسایه ها نصب می شود. ایجاد صدای بلند مسلتزم مصرف توان بیشتری است بنابراین مدار راه انداز بلندگو برروی برد دزدگیر طراحی می شود. توان مصرفی بلندگوها براساس بلندی صدا و نوع ساخت از 30 وات تا 40 وات متغیر است. در صورتی که بلندگو در فضای باز نصب شود از کاور بلندگو جهت جلوگیری از نفوذ باران و دستکاری استفاده می شود. بلندگو باید به گونه ای نصب گردد که سیم های متصل به آن در معرض دید یا قیچی کردن نباشد و ترجیحا در ارتفاع بلند و با سیم کشی توکار باشد.

آژیر و سیرن دزدگیر بتا

بلندگوی داخلی:

یک بلندگوی 8 اهم 0/5 وات داخل قاب دزدگیر توسط سازنده قرار داده می شود تا کاربر از صحت دریافت فرامین از سوی ریموت و انجام تنظیمات دزدگیر با صدای "بیپ" این بلندگو مطمئن شود. همچنین در صورت خرابی بلندگوی خارجی بتوان از آن به عنوان یک آژیر کمکی استفاده کرد.

 

 

بلندگو داخلی دزدگیر بتا

 

ریموت کنترل:

داخل دستگاه های دزدگیر 2 عدد ریموت کنترل کد شده با آن قرار داده می شود تا با آن ها بتوانیم به صورت بی سیم به دزدگیر فرمان دهیم . به این صورت که هنگام ترک محل با فشردن دکمه قفل بسته ، دزدگیر را در حالت فعال قرار دهیم و زمانی که قصد ورود به محل را داریم با فشردن دکمه قفل باز دزدگیر را در حالت غیرفعال قرار دهیم. فرکانس و دیتای ارسالی ریموت ها در مارک های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال فرکانس ریموت های دزدگیر بتا 315 مگا هرتز و از نوع برد بلند هستند و برد آن ها تا 100 متر است.

ریموت دزدگیر بتا